Wyprzedażowe ABC
Czas, w którym możemy obserwować w galeriach i sklepach sceny rodem z filmów akcji zbliża się wielkimi krokami. Zajadła walka o zakupowe trofea rozgorzeje na dobre. Wszystko to z jednego powodu – wyprzedaże. Jesteście gotowi?
Po co komu wyprzedaże?
Bywa, że niskie ceny podczas wyprzedaży potrafią zaskoczyć. Na pierwszy rzut oka, bo gdyby głębiej zastanowić się nad tym zjawiskiem, podekscytowanie „dobrą okazją” może nieco się zmniejszyć. Duża część dostępnej w sklepach odzieży szyta jest w Chinach oraz krajach Bliskiego Wchodu, ze względu na niskie koszty wyrobu. Producent może więc narzucić wysoką marżę, mimo iż sam nie poniósł zbyt wygórowanych kosztów. Kiedy pierwotna grupa klientów, do której skierowana jest oferta, zostanie już nasycona, producent odzieży, aby uniknąć utylizacji pozostałych ubrań z kolekcji, czyli straty, rezygnuje z wcześniejszej marży.
Wszystko po to, aby znaleźć klientów, którzy nie byli zainteresowani ofertą po wcześniejszej cenie. Chociaż przy obniżkach rzędu nawet 80% zysk sklepu jest znacznie mniejszy, wiąż jednak w ostatecznym rachunku wychodzi on na plus. Pamiętaj – sklep z odzieżą to nie organizacja charytatywna, a wyprzedaże to przede wszystkim zysk dla producenta.
Kiedy na wyprzedaż?
Najczęściej mamy do czynienia z wyprzedażami sezonowymi. Koniec kolekcji to dobry moment na obniżki. Kolekcja zimowa trafi do wyprzedaży w grudniu, a letnia z końcem czerwca. Niektóre marki odzieżowe kuszą wyprzedażami cały rok, no. New Yorker czy Vistula. Sęk w tym, aby przewidzieć, kiedy wyprzedaż ruszy i czy warto wstrzymać się z zakupem do tego czasu.
Oczywiście można by zapytać o to pracowników sklepu, ale istnieje takie prawdopodobieństwo, że nawet jeśli konkretna data jest im znana, to zobowiązani są zachować tę informację w tajemnicy. Pewnym rozwiązaniem są newslettery. Zapisujemy się na stronach internetowych sklepów jako zainteresowani ofertą i wówczas otrzymujemy na maila informacje o promocjach i zbliżających się wyprzedażach. Podpowiedź może stanowić także ... układ działów z odzieżą w sklepie. Kiedy wyprzedaż jest tuż tuż sklepy tworzą gotowe propozycję zestawów odzieżowych rezygnując ze standardowego rozkładu na konkretne rodzaje odzieży (osobne działy z swetrami, spodniami czy sukienkami, itd.).
Co warto kupić?
Polowanie na odzieżowe łupy czas zacząć… Czego szukać przede wszystkim? Warto skupić się na takich elementach garderoby, które posłużą nam przez kilka kolejnych sezonów, a nie do następnej wyprzedaży. Uniwersalna odzież, taka jak np. biała koszula czy marynarka w stonowanym kolorze, to towar chodliwy i warty posiadania w swojej garderobie. Wyprzedaże często też mają to do siebie, że nawet podczas tych letnich, możemy trafić na cieplejszą odzież, a zimą na te, które mogą przydać się latem. Dobrze jest więc przewidywać, a nie tylko skupiać się na dopasowaniu do obecnej pogody i temperatury na zewnątrz. W przypadku elementów odzieży mniej standardowych, kierując się ceną, szukajmy takich, które będziemy mogli skomponować z odzieżą, którą mamy w szafie i pozytywnie wyróżnić się obecnie panującymi trendami modowymi.